„Ez tetszeni fog nekik, mert imádják a számokat"
A fölnõttek köztudottan imádják a számokat, így íme néhány A kis hercegrõl: több mint 270 nyelvre és dialektusra fordították le a kisregényt, létezik braille, latin és arameus és otomí indián változatban is. A klasszikus 1300 kiadásban jelent meg eddig, 145 millió példányt adtak el belõle. Franciaországban a megjelenése óta 12 millió példányban fogyott, és Exupéry szülõhazájában évente még mindig 400 ezer példányt adnak el A kis hercegbõl, a brandre pedig egy külön márka is épült, amely kizárólag rókás, bárányos, kis herceges tárgyakat forgalmaz.
Szóval te is az égbõl jöttél?
Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry francia arisztokrata családból származott, gyermekkora nagy részét a család kastélyában töltötte, de a nemesi keretekbõl igyekezett minél inkább kitörni. Ezt nem túl fényes tanulmányi eredményeivel sikerült is elérnie, irodalomból bukott meg az elõkészítõn, így nem került be a haditengerészeti fõiskolára. Ezek után építészeti szakirányon tanult tovább. 1921-ben kezdte meg katonai szolgálatát. Rövid kitérõ után 1926-ban ismét repülni kezdett, a Toulouse és Dakar közötti postajáraton dolgozott.
Ebben az idõszakban születtek elsõ mûvei, A pilóta, majd az Éjszakai Repülés, utóbbi óriási siker lett, a Femina-díjat is elnyerte. A lélekben örök gyerek Exupéry pilótaként valóban szelídített sivatagi rókát az anekdota szerint, de a gazellákkal, fókakölykökkel, kaméleonokkal és pumákkal és közelebbi barátságot ápolt, néha a gépe fedélzetére is felvitte a vadállatokat, egy mérnöke kórházba is került egy kisoroszlán-szelídítõ akció után.
Exupérynek nem csak a rókaszelídítésben volt gyakorlata, hanem a repülõgép-szerencsétlenségben is. 1935. december 30-án közel 20 óra repülés után, miközben a Párizs-Saigon táv megtételének sebességi rekordját szerették volna megdönteni, Saint-Exupéry és navigátora, André Prévot lezuhantak a Szaharában. Csodával határos módon mind a ketten túlélték a balesetet kisebb sérülésekkel, a kiszáradás közeli állapotban már hallucináló pilótát és társát pedig a negyedik napon egy tevén érkezõ beduin fedezte fel és mentette meg. A halálközeli élményrõl Exupéry a Szél, homok és csillagok címû megemlékezésében ír részletesen, emellett a repülõszerencsétlenség adta A kis herceg alaptörténetét is.
Saint-Exupéry a második világháború kezdetéig folytatta az írást és repülést. A háború alatt elõször a francia felderítõknél szolgált, majd New Yorkba szökött, és 1942-ben egy darabig Québec Cityben lakott. 1943-ban írta meg A kis herceget New Yorkban, a kötetet pedig saját akvarellrajzaival illusztrálta. Számos kutató szerint a kis herceg rózsáját Exupéry saját feleségérõl, Consuelóról mintázta, aki Salvadorból, a „Vulkánok földjérõl" származott. A mindent benövõ és a bolygót elpusztító majomkenyérfák pedig a nácizmus szimbólumai.
Az író 44 éves korában visszatért Franciaországba, hazája szolgálatába állt és újra gépre szállt. 1944. július 31-én éjjel indult el küldetésére, és soha nem tért vissza. Néhány nappal az eltûnése után megtaláltak egy azonosítatlan francia katona holttestét Marseille közelében. 1998-ban egy halász Marseille-tõl délre, Riou szigete mellett megtalálta Saint-Exupéry ezüst karláncát, amelyre felesége és a kiadója neve volt vésve. Az író halálának körülményeire azonban csak 2008-ban derült fény; Exupéry lelõtt gépének roncsait 2000-ben találta meg egy Luc Vanrell nevû búvár a tenger mélyén. Hatévnyi kutatás után õ találta meg Rippert, egykori német harci pilótát, aki a háború után sokáig sportriporterként dolgozott, és õ is csak Vanrelltõl tudta meg, hogy ki volt az áldozata 1944 július 31-én. "Ha tudom, ki ül a gépben, biztos nem lövöm le, mert A kis herceg az egyik kedvenc könyvem volt" - mondta Rippert.
A világ leghíresebb szõke hercege
A kis hercegbõl számos adaptáció született, készült belõle film, opera, színdarab, tv-sorozat és musical is. Az egyik legszebb homage Joann Sfar francia mûvész képregénye, amely 2009-ben jelent meg. Magyarországon pedig minden rendes háztartásban megvol Koncz Zsuzsa Kis hercege bakeliten. A kis herceg bolygójáról, a B612-es kisbolygóról pedig egy alapítványt neveztek el, melynek célja, hogy a Földet megvédje az aszteroidáktól.
forrás: konyves.blog.hu
Nyomtatható változat |
Szólj hozzá |
Cikk továbbküldése |
« Vissza az előző oldalra |
|
Generali a Biztonságért Alapítvány bemutatása
Generali közlekedésbiztonsági projekt bemutatása